Grafika komputerowa

338

Grafika komputerowa to jedna z najmłodszych dziedzin sztuki. Obraz cyfrowy zrewolucjonizował świat grafiki, uczynił ją bliższą każdemu człowiekowi, rozpowszechnił zainteresowanie grafiką jako taką i sprawił, że niemal każdy ma dziś z nią styczność. Dlaczego? Pozwalają na to komputery i fotografia cyfrowa.

Grafika komputerowa to dziedzina nowa, ale szybki rozwój technologii komputerowej spowodował zainteresowanie jego możliwościami na potrzeby artystów. Pierwsze nieśmiałe próby grafiki komputerowej datowane są już na lata pięćdziesiąte ubiegłego wieku.

Jednym z pionierów grafiki komputerowej był William Fetter. On też jest twórcą samego pojęcia grafiki komputerowej. Zasłynął on ze stworzenia sylwetki ludzkiej na potrzeby projektowe budowniczych samolotów pasażerskich. Kolejny krok milowy uczynił Ivan Sutherland tworząc program Sketchpad. To pierwszy program pozwalający na tworzenie rysunków za pomocą prostych linii i figur geometrycznych. W zasadzie wszystkie dzisiejsze programy graficzne, nawet te najbardziej skomplikowane, w swojej zasadzie opierają się właśnie na tym, co stworzył Sutherland..

Już w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku zaczęły powstawać pierwsze wystawy sztuki z dziedziny grafiki komputerowej. Był to wynik zachłyśnięcia się nowymi możliwościami, jakie dawał komputer. W tym samym czasie zaczęły powstawać też specjalne komputery, których celem było właśnie tworzenie graficznych obrazów. Szybko nowe możliwości zaczęły służyć rozrywce i zaczęły powstawać pierwsze gry na bazie nowych odkryć w grafice komputerowej.

W latach siedemdziesiątych zaczęto tworzyć coraz śmielsze animacje. Prekursorem w tej dziedzinie był Ed Catmull, który współpracując z studiami filmowymi, takimi jak Lucasfilm, Disney, czy Pixar, zdobył w tej dziedzinie Oscara. Lata siedemdziesiąte to prace nad graficznym, komputerowym przedstawieniem ludzkiej twarzy w trójwymiarze oraz w ogóle obrazu 3D.

W latach osiemdziesiątych technologia komputerowa mocno poszła do przodu, a w raz z nią i graficy komputerowi mogli sobie pozwolić na więcej. Powstało wiele programów do obróbki graficznej, które do dziś (oczywiście w swoich kolejnych edycjach) służą użytkownikom komputerów. Grafika komputerowa coraz śmielej wchodzi w świat filmu. Za przełom w tej dziedzinie uważa się film „Tron” w którym aż 15 minut scen stworzonych jest komputerowo. Lata osiemdziesiąte to również początek komputerów osobistych, a tym samym zwiększenie dostępu do możliwości, jakie dawała grafika komputerowa, dla zwykłych ludzi.
W latach dziewięćdziesiątych zanotowano kolejne odkrycia. Powstał pierwszy pełnometrażowy film stworzony komputerowo. To słynny „Toy Story” z 1995 roku. Rok później wydano również pierwszą grę komputerową z trójwymiarową grafiką o nazwie „Quake”.

Komputery pojawiają się w każdym domu, a w raz z nimi dostęp do coraz popularniejszych programów graficznych. Powstaje słynny program CorelDraw oraz format PDF, w którym do dziś tworzy się dokumenty elektroniczne. To co dziś jest standardem, jest efektem prac wielu specjalistów – warto o tym pamiętać.

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.