Obrazek na obrazie

0 312

minecraft-1038195_1280Grafika komputerowa to bardzo interesująca dziedzina. Pozwala tworzyć cuda, jakie nieraz widujemy w filmach. Ale efekty do filmów powstają w zaawansowanych studiach graficznych. Okazuje się, że w zakresie domowym również możemy dużo zrobić, zwłaszcza w dobie współczesnej techniki.

Za pomocą urządzeń przenośnych – laptopa i smartfona możemy wiele dokonać. Smartfonem możemy wykonać zdjęcia, które następnie obrobimy na naszym komputerze przenośnym. Możemy zabrać ze sobą laptopa w teren, a możemy go zostawić w domu i tylko przynieść smartfona. Zależy od tego, jak nam w danej chwili będzie wygodniej. Możemy ruszyć w plener i sfotografować przyrodę. Następnie możemy taki obrazek ustawić jako teksturę w programie do grafiki trójwymiarowej. Wyobraźmy sobie, że będzie nim darmowy program o nazwie Blender. W nim wybierzemy z menu add wybierzemy mesh i plane. I tak oto mamy płaszczyznę. Możemy zamiast plane wybrać cube i trochę go obrobić. W każdym razie na taki obiekt nakładamy teksturę, którą będzie nasz obrazek – zdjęcie, które wykonaliśmy w plenerze. Możemy jeszcze dodać parę elementów symulujących ramkę. Możemy też ustawić jeszcze jeden obiekt w przedniej części symulujący szkło. To teraz przyszedł czas na ścianę. Może to być matowa ściana, ale co jeśli chcemy drewnianą lub ceglaną? Jeżeli mamy więcej czasu to możemy ustawić obiekty będące cegłami, nałożyć na nie odpowiednie tekstury, nadać atrybuty i poustawiać odpowiednio. I tak oto będziemy mieli obrazek na ścianie. Czyż to nie paradoks – wygenerować obrazek w obrazku?

Możemy wykonywać dowolne zdjęcie, a następnie wykorzystywać je na rozmaite sposoby jako tekstury. Zdjęcie metalu może nam posłużyć do tworzenia metalowych przedmiotów, drewna z kolei do tworzenia drewnianych obiektów. Możemy również nakładać na siebie różnorodne zdjęcia i tworzyć z nich coś całkiem nowego. Zdjęcia mogą być również wykorzystywane jako tło. Dzięki czemu możemy zrobić symulację przelotu statku kosmicznego nad naszym ogrodem lub kawałkiem nieba. Zrobimy zdjęcie nieba albo części znajdującej się ponad dachami, wczytamy do programu służącego nam do tworzenia grafiki trójwymiarowej, a następnie stworzymy statek kosmiczny. Może to być również współczesny samolot, taka technika jest powszechnie stosowana. Osobną sprawą jest nakładanie filmu.

Możemy użyć nagranego wcześniej filmu i nałożyć go jako teksturę na obiekt. Efekt może być taki, jak film w kinie. Co więcej możemy nawet odpowiednio ustawić oświetlenie typu spot i po nadaniu mu odpowiednich parametrów stworzyć efekt wyświetlacza kinowego. Trzeba tylko zsynchronizować liczbę klatek – inaczej będziemy oglądali tylko fragment filmu. Możemy jeszcze ustawić kilka takich wyświetlaczy. I będziemy mieli na jednej ścianie salę kinową, a na niej kilka filmów, które będziemy oglądać. A jeżeli to nam nie wystarczy, to możemy sprawić, że wirtualny „ekran”, na którym wyświetlany jest film będzie się poruszał. Efekt ten pełni raczej rolę ciekawostki, ale może zostać również poważnie wykorzystany do tworzenia jakiejś animacji.

Opisane wyżej efekty to swoiste tworzenie obrazu w obrazie i filmu w filmie, ale czasami pozwala to stworzyć ciekawą rzecz. Dobrze jest opanować umiejętność wstawiania zdjęć i filmów jako tekstur, z pewnością poszerzy to nasze horyzonty i ułatwi dalsze tworzenie. Wykorzystanie laptopa, który jest komputerem przenośnym może bardzo wspomóc nasz proces tworzenia grafiki. Możemy z nim udać się w miejsce, w którym będziemy robili zdjęcia, do naszego znajomego u którego również coś stworzymy lub pobierzemy ciekawy materiał, a wreszcie będziemy mogli tworzyć w dowolnym miejscu i czasie. Jeżeli siedząc w restauracji będziemy mieli natchnienie to również stworzymy ciekawe dzieło. Może nawet arcydzieło. Jeżeli decydujemy się na laptopa to pamiętajmy o jednym – aby zapewnić mu wydajne chłodzenie, a z pewnością dokonamy ciekawych rzeczy.

Zostaw odpowiedź